Terugreis

18 maart 2018 - Oslo, Noorwegen

Zaterdagmrgen vroeg eerst Rikus en zijn nieuwe gasten naar een plaats gebracht vanwaar ze met de sneeuwscooter e Hardangervidda op gaan. Het was -21 graden! Daarna terug naar de hut, waar mijn reisgenoten alles al aan kant gemaakt hadden. De terugreis ging via de bergweg en dat is een zeer besneeuwd smal weggetje waar je beter niemand tegen kunt komen. Nou, dat lukte! Net toen wij de asfaltweg opdraaiden kwam er een auto die op de bergweg naar boven wilde gaan. Onderweg bezochten we een staafkerkje uit ongeveer 1200. Een kerkje van op elkaar gesptpelde dakpannetjes van hout. Bakkie gedaan bij een typisch Noors cafeetje waar allerlei prullaria stond en hing. En toen door naar Oslo waar we eerst in het Vigeland park hebben gewandeld. Soort Vondelpark maar dan vol met beelden van beeldhouwer Vigeland. Een deel van Zijn beelden deden me denken aan een beeld dat ik vorige week met Gretha in de beeldentuin van t Nijenhuis in Heino heb gezien. Vrij erotische sculturen. Bij navraag bleek dat toch niet het geval. De andere bronzen beelden van Vigeland (allemaal vrouwen, mannen en kinderen in verschillende combinaties) hadden een niet prettig gezicht. Deed een beetje Russisch aan. Bovendien was het erg glad in het park. We waren er snel uitgekeken, temeer daar de helft van de groep er al eens geweest was. Daarna naar een andre wijk van Oslo: Akker Brygge. Aan de haven met veel gerestaureerde pakhuizen die aan Toronto deden denken en veel nieuwbouw ertussen en dat leek dan weer op Rotterdam! Ook nog over de Karl Johans Gate geslenterd, bakkie gedaan en verdwaald met de auto in de ondergrondse tunnels van de stad. Gelukkig op tijd de weg naar de veerboor terug gevonden.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl