Aarde en stenen

18 oktober 2019 - Mek'ele, Ethiopië

Als je bij ons het land gaat ploegen komen er nog wel eens wat stenen naar boven. In Ethiopië is dat anders, daar is hier en daar wat aarde tussen de stenen. Wat een landschap, zoveel stenen. De boerderij/kaasmakerij ligt op een soort hoogvlakte, wel heel mooi landschap van verre, allemaal kleine akkertjes. Maar als je dichterbij kijkt ben je echt verbaasd dat dat uberhaupt wat kan groeien. En het waait er ook behoorlijk, maar dat maakt de temperatuur juist erg aangenaam. Onderweg tussen Mekelle en de boerderij zag ik zelfs een windmolenpark in aanbouw.

Maar vanochtend had ik eindelijk de moed om de douche te gaan gebruiken, kwam er alleen lauw water uit. Wat blijkt: de boiler was niet aangesloten. Nu was ik al een beetje huiverig voor de douche want die badkamer is echt te ranzig voor woorden en je hebt zomaar Veteranenziekte opgelopen. Technische man erbij, knopje omgezet en hoppa na een uurtje warmachtig water.

En vandaag voor het eerst kaas gemaakt. We zouden na de lunch cheddar gaan maken, maar toen bleek de sleutel van de generator (voor de electriciteit) ergens anders te zijn. Hadden we net besloten om dan toch maar morgen te beginnen werd de verse, nog warme melk binnen gebracht. Ik dacht: buitenkansje, die is al lekker warm dus dan is pasteuriseren zo gebeurd. Dus de verse kaas staat nu geduldig te rijpen tot ze morgen wordt uitgehangen.

1. Annemiek:
    18 oktober 2019
    Wat een ludieke actie, van dat kaas maken! Waren ze daar zeker ook wel verbaasd over! En niet te vaak douchen of met kleren aan, dan zijn die meteen gewassen!
  2. Fréderique:
    19 oktober 2019
    Hoi Nitsie, goed bezig met veel geduld en aanpassingsvermogen, je bent precies het juiste typje!
  3. Hanneke van Midlum:
    21 oktober 2019
    Het blijft improviseren in Afrika. Je hebt een engelengeduld nodig. Dat gaat je goed af.
    Wel gezond terugkomen, Renée!!