Afscheid van Iyakkachchi

12 april 2018 - Dambulla, Sri Lanka

Gisteren was mijn laatste dag in het noorden. We hadden een yoghurtproverij met de hele fabriek, een meeting met de managers om mijn recommandations door te spreken een mislukte kaasmaking en een emotioneel afscheid van iedereen. Toen met de auto terug naar Dambulla. Overdag is dat al geen feest maar in het donker is het helemaal een ding. Overal doemen fietsers op zonder licht of donkere mensen die in de berm lopen of auto’s die groot licht geven. Was blij dat we om half twaalf aankwamen. Onderweg nog een stopje gemaakt voor het eten van hoopers. Dat zijn een soort ultra dunne pannekoeken in de vorm van een schaaltje, gemaakt van kokokwater, kokosmelk en beetje bloem. En daar bakken ze dan weer een ei in. Grappig zo’n kraampje langs de weg. Dambulla blijkt ook des avonds laat het middelpunt van commercie van de hele wereld te zijn. Vrachtautos rijden af en aan met zakken fruit, groente en wat niet meer. Er is daar een handelscentrum en het krioelde er van de mensen en raar ingeparkeerde auto’s. Kortom: chaos.

Vandaag ga ik met een door Sherman georganiseerde gids naar Dambulla rock temple en in de middag naar de olifanten! Kan niet wachten.