Geen melk

18 oktober 2019 - Mek'ele, Ethiopië

Vandaag zouden we dus Cheddar maken. Word ik om 9 uur gebeld: ik zit in de auto. Dus of ik zo goed wil zijn met onmiddellijke ingang naar beneden te komen! Een Sami die niet te genieten was, want gewikkeld in een moeizame echtscheiding en hij had de afgelopen twee dagen te horen gekregen dat hij de kinderen krijgt. Daar was hij wel blij mee, maar geeft een hoop gedoe. Hij sprak bijna geen woord, dus ik heb maar eens gevraagd wat er aan scheelde.

Bij de boerderij gekomen bleken ze de ochtendmelk te hebben verkocht! Dus niks geen Cheddar. Er stond nog wel een ton met melk van gisterenavond dus hebben we die maar op het vuur gezet om te pasteuriseren. Dat bleek spontaan yoghurt geworden en daar hebben we dan maar yoghurtballetjes van gemaakt. Een recept van Faiza, een meisje uit Syrië die ik in Marum help met haar Nederlands.

Afgesproken om dan morgen maar weer Cheddar te proberen, maar al onderweg kregen we een telefoontje dat de avondmelk bij de verzuurde melk van gisteren is gegoten! Nou moe.

Op de terugweg nog wel even een kleine toeristentour gemaakt naar een of ander groot Kruis dat boven op een berg staat en ‘s avonds verlicht is. Mooi uitzicht over de stad. Daarna door een wijkje waar de jeugd van tegenwoordig thee en koffie zit te drinken en te chillen of plastic krukjes langs de straat. Elke eerste winkel is een supermarkt, tweede een herenkapper, derde schoenenzaak en vierde een biljartgelegenheid.

1. Dik:
    18 oktober 2019
    Nou nou wat beleef weer wat 👍
  2. Annemiek:
    18 oktober 2019
    Nou , ja, Renée, lijkt wel of je daar alleen maar bent om wat vakantie attracties te beleven en veel tegenslag dan wat melk maken betreft!
    Houd moed!
  3. Hanneke van Midlum:
    21 oktober 2019
    Je ziet in ieder geval veel, Renée. En.. yoghurtballetjes zijn ook lekker