Dinsdag

28 juni 2017 - Bulag, Mongolië

Bij het wakker worden blijken de paarden in de campus te lopen! Na een ontbijt van 3 koekjes en wat cola dacht ik dat we naar het dorp zouden lopen. Maar nee Gana komt ons halen. Zal wel aan mijn Mongools liggen maar de dage gaan hier met zekere regelmaat anders dan gepland. Ik had met de kaasmakers om. 8 uur afgesproken maar Radnaa kwam ons pas om half tien halen. Toen eerst nog een ontbijtje genuttigd en naar de Factory. Zag onderweg al een mannetje op de brommer met 2 jerrycans melk. Vraag me af of die ooit schoon worden gemaakt.

Het kaas maken liep vandaag echt een stuk beter dan gisteren. Alleen de broodvormkaas van gisteren klinkt verdacht als een spons.

We gingen ook weer ricotta proberen,  maar de vetgehaltes van de melk zijn zo laag dat er niet veel vanaf komt. Dat hebben we dus maar gestopt.

Zullen we net in de auto stappen om naar de Campus te gaan (of slapen we in het hotel of eten we eerst bij Gana, kan elk moment veranderen. Of we nog even willen blijven want er komt een delegatie. Inderdaan een delegatie van community for goods ofzo. Man en vrouw uit America met 2 Mongoose dames plus het hele kaasmaakteam en Gana en Radnaa in het kantoortje van Gana gepropt ( is ongeveer 4 bij 4 meter). Die man was een soort vertegenwoordiger van een rundveezaadveredelaar en kwam een praatje houden over cooperaties en rundveezaad in het bijzonder. Weer veel te weten gekomen over het project waar ik werk. Toen toch maar met de auto naar de campus en het amerikaanse gevolg kwam ook even mee. Een beleefdheidstheetje gedronken envort waren ze weer.

Bij de beek waren ze bezig met een waterpomp, blijkbaar om de jonge plantjes in de kas van water te voorzien. Na heel veel vijven en zessen ging dat eindelijk lukken en ik stond bij het einde van de slang en mocht dus sproeien. Nu was de slang van een formaat waar een brandweerman jaloers op zou zijn dus daar kwam me een straal uit. Sloeg zowat achterover!  De plantjes kregen een hoeveelheid water te verwerken, hoop dat het goed komt. Blijken we opeens toch weer op de campus te eten en mijn nieuwe tolk(de derde al) wilde wel een boswandeling maken, de berg op. Zo gezegd zo gedaan. Niet zo boeiend want erg droog de natuur hier.

Daarna wilde ze graag nog even in het dorp bij haar gezin langs om een en ander op te halen. Nou het begon al wat te schemeren en gelukkig waren daar twee matties met de auto die ons wel naar haar huis brachten. Ik vroeg nog wel even of het wel veilig was, maar ze kenden de boys. Bij haar thuis was ook een belevenis.  Een apartement van  zeg veertig vierkante meter enze wonen er met zn zessen. Echt niet te filmen. Kreeg wel direct van die hartige pannekoeken en snoepjes en thee en ook nog een 3d foto van een berg en een boom.

Bij het naar huis gaan zien we ook nog eens de auto van Radnaa, dus die bracht ons wel even naar de campus. Blijkt hij ineens morgen naar Ub te gaan naar het ziekenhuis voor tien dagen, dus hartelijk afscheid genomen. Kan best zijn dat hij er ov ermorgen weer is hoor, we zienwel.

1. Marijke:
    28 juni 2017
    Erg leuk klinkt dat allemaal! Je beschrijft het ook lekker droog!
  2. FriBi:
    28 juni 2017
    Haha alle plantjes in een keer verzopen. Wat een belevenissen Renee, heel leuk om te lezen
  3. Fréderique:
    28 juni 2017
    Hoi Nitsie, Leuk om te lezen, je maakt weer wat mee! Hoe zit het verder met die kapsalon, had ik niet mee gekund? Kan je daar nog n foto van maken?
  4. Annemiek:
    28 juni 2017
    Renee, volgens ons kom je als een volledig ander mens weer terug. Het is wat daar, regelmaat..... nou ja..... reinheid..... nou ja....... rust, misschien dat nog wel af en toe! En afspraken al helemaal niet! Ben nu al benieuwd naar jouw verhalen!
  5. Toon vanwinsen:
    1 juli 2017
    Ik ga het weer proberen
    Kijken of het nu wel lukt wij genieten van je verhalen en zijn enorm trots op je dikke kus van je moeder !
  6. Toon vanwinsen:
    1 juli 2017