Dinsdag

29 augustus 2017

nvandaag zijn we eerst naar de veeveiling inBrandon gegaan. Een hoog mannen met kleppettengehalte had je daar. In een grote hal staan de runderen in groepen en ze worden een voor een per kilo geveild. Waarschijnlijk gingen ze allen voor de slacht. Ze leveren ongeveer 100 dollarcent per pond op. Want zo gaat dat. De veilingmeester brabbelt dat het een aard heeft en let als een havik op de minimale handgebaren van de eventuele kopers. Bijzondere ervaring. In de middag toen het graan droog  genoeg was mochten Ton en ik om de beurt meerijden met de combine! Indrukwekkende ervaring. Die metershoge machines kunnen op het rechte stuk nu al zelf rijden en hoeven alleen in de bochten te worden gestuurd. Van alles en nog,wat wordt in de cabine (aircondition) bijgehouden. Oa. Welk stuk perceel wat oplevert zodat ze daarhun bemesting vor het volgende jaar op kunnen aanpassen. Kleine foute bijkomstigheid is dat het graan eerst met Roundup is doodgespoten zodat ze in een bewerking kunnen maaien en dorsen! Stuart, de boer waar we mee in de rondte reden heeft 2800 hectare grond in zijn bezit! Dat zijn nog eens velden.

Na het eten nog even gekeken naar de geit met uier ontsteking en de twee volwassen geiten bekapt. De uierontsteking behoeft een medicijn dta we morgen gaan halen bijeen dierenarts.

1. Anne Peters:
    1 september 2017
    2800 hectare grond, mama mia!