Feta

18 februari 2020 - Tunis, Tunesië

Na een verkwikkende nacht (er was iets met spiertje in de rug, waardoor ik niet diep kon ademen) was het alweer vroeg dag. Om half 7 reden we al naar de boerderij. We zouden feta maken deze dag. Er was ook weer een nieuwe kaasmaker uit een hoge hoed getoverd dus het team was weer compleet. Op een dag maken ze wel 4 verschillende soorten kaas. Probeer dat maar eens strak te plannen. De feta lukte geweldig. De opbrengst van schapenkaas ik altijd gigantisch. Maar 6 liter melk nodig voor 1 kilo kaas itt koemelk, daar heb je 10 liter voor nodig. Ook de nodige lijsten geproduceerd over hygiene, kaasmaken en documentatie. Dat wordt met veel moeite begrepen (hoop ik).
De chaufeeurs die kaas naar Beja of Tunis transporteren hebben er nogal een handje van om n deel van het transport onderweg te verkopen. Via mijn telefonisch consult in Nl (Ton) een goede remedie bedacht: werken met ondertekende vrachtbrieven en eventueel kaas met korting aanbieden voor de doorverkoop. Waren ze erg blij mee. Straks ga ik met Nouredine (chauffeur van melktransport) mee langs de schapenboeren.

1. Marijke:
    18 februari 2020
    Waar onze Ton al niet goed voor is!
  2. Marian:
    18 februari 2020
    Ik dacht eerst dat Nouredine een of ander medicijn was! Je had het eerder over een pijnlijk spiertje in je rug!
  3. Annemiek:
    18 februari 2020
    Zo, dus ook de zakelijke kant wordt even aangepakt! Goed zo!