Kaas

4 april 2018 - Pachchilapalli, Sri Lanka

Gisteravond nog met de driver Sudesh naar de Elephant Pass gereden. Het moet daar zwart zien van de vogels, maar natuurlijk op dat moment niet. Dan hebben we maar het monument van de oorlog bekeken. Een heel symbolisch geheel, met 4 handen die het eiland Sri Lanka vasthouden (4 godsdiensten in het land) en aan de ene kant de begroeing zoals die in het noorden is en aan de andere kant die van het zuiden. En zo was er nog veel meer symboliek.  Deze ochtend begon met een wandeling met mijn personnlijke assistente Sharmini. We zagen veel apen, koeien, groententuin van het bedrijf en vogels. Het was ook nog heel gezellig. Ze spreekt gelukkig engels. Dat scheelt.

Maar daarna ging het los. Er was een kaasproeverij om de dames en heren het verschil te laten proeven tussen echte kaas en sri lankaanse aftreksel. Maar de laatste categorie won met stip. Je had die vieze gezichten moeten zien bij het proeven. Ze durfden het eigenlijkniet eens!

Toen weer een presentatie, nu met een whiteboard en eigen gemaakte tekeningen van het hele proces. En daarna het echte werk. Had nogal wat voeten in aarde en uiteindelijk pas om zes uur klaar. Maar wel 10 vrouw en 5 man personeel, waarvan er wel steeds meer afvielen. Dus de echte die hards bleven over.

Heel wat verbeterpunten op geschreven voor de toekomst.