Maandag

4 juli 2017 - Bulag, Mongolië

Waar ik nu in weer in verzeild ben. Ik had de dames met pen en papier uitgenodigd om vanavond naar de campus te komen. Zou ik nederlands koken. Ik zou ze met de auto ophalen uit Tunxhel om 18.00 uur. Ganaa wilde al eerder naar de campus. Koemen we daar zit de hele campus vol met mensen, te eten en drinken. Geen idee.

Ik erbij zitten een tijdje maar had het wel snel gezien. Gauw weggeslopen naar de rivier en even opgefrist. Er kwamen steeds meer mensen. Ik om een uur of 5 richting dorp. In de tuin van Ganaa heb je ook internet dus kon ik mooi effe mail tsjekken enzo. Toen de dames op gaan halen, maar die waren al weg!. Dus ik weer terug naar het feestterrein.

Op een  gegeven moment kwam er een geluidsinstallatie en ging iedereen in een kring zitten om te luisteren naar een soort gouverneur van Zungharaah. Reuze grappig wel. De hele bijeenkomst heeft iets te maken met de tweede ronde van de presidentsverkiezingen.

Na nog meer wodka en schapenvlees en ook een kom met gort en stukjes lever en ik zag er ook wat pens in drijven. Oeps ik heb bedankt. Toen werd het nog gezelliger want er werd gedanst. Echter de regen ging roet in het eten gooien. Ik dacht ze zullen wel af taaien, maar nee de hele bups kwam in mijn ger omdat daar de deur van open stond! Er liggen nu nog steeds wat oude of dronken mensen op de overige bedden. En voorlopig lijkt het nog niet op te houden! En morgen is het om 5.15 verzamelen in het dorp om met de trein naar Ulanbaataar te gaan.

Gisterenavond was de tent naast mij ook ineens bezet met  personen die tot 4 uur in de nacht ofzo buiten stonden te kletsen. En nogal luid.

Maar om half tien was het afgelopen. Ik dacht lekket te bed te gaan in de ger, maar Ganaa gebood me zoals alleen zij dat kan om mee te gaan naar het dorp om in haar huis te slapen. Nou ja.

Heb ik net mijn pyama aan en tanden gepoetsd komen de dames binnen en moet er nog een borreltje gedronken worden. Compleet met brood en jam en candy's. En het duurde maar en het duurde maar. Op een gegeven moment wilde Ganaa ook nog gaan dansen. Toen heb ik maar duidelijk gemaakt dat ik  wilde gaan slapen. Weer allerlei gebaren van wacht nog even, maar ik dacht me hoela en ben lekker op de bank gaan liggen. Eerst een plaats vrij maken en gelukkig lag er een katoenen lap die nog niet gebruikt was. Want de rest van de vodden was te vies om aan te pakken.

Gaat de deur weer open en komede dames weer terug, nu met een traditioneel mongools gewaad. Het stond me geweldig inclusief de parels die om mijn hoofd werden gedrapeerd. En ook nog twee vilten paardjes voor mijn nchr (man).

Eindelijk om 12 uur de ogen gesloten.

1. Suzanne:
    25 augustus 2017
    Ik lig helemaal in een deuk om je verhaal, Renee. Heerlijk omschreven, ik was er even bij...