7 november

9 november 2018 - Luuka, Oeganda

Mijn hotel is naast een schooltje gelegen dus vanmorgen de stoute schoenen aangetrokken en gevraagd of ik even mee mocht kijken. Geen punt. Ik werd natuurlijk ook enorm bekeken.

Ze laten de kleine kindjes klassikaal nazeggen wat de juf voorzegt in een soort ritme. Er hangn wat getekende posters aan de muur met gangbare zaken zoals: towel, sponge, broom, summer etc. De lessen zijn dus min of meer in het Engels. Op een gegeven moment vroeg de juf of alle kinderen de lady een hand wilden geven!

Ook nog rondgeleid door een hogere klas en in het kantoortje van ik denk het hoofd der school.

Weer een bijzondere ervaring.

Op de farm zijn we bezig geweest met de feta snijden en de verse kaas uithangen. Vergt nogal wat improvisatietalent. Verder weer veel rustig wachten op van alles en nog wat. Bv. Tot de melk voor de paneer eindelijk kookt.

Uur of half 2 waren we eigenlijk wel klaar maar er bleek een lunch gemaakt te worden.

De ‘keuken’ blijkt in een soort haardhoutopslagplaats te zijn, maar het woord keuken is geen goede keus. De tomaten en uien werden gewoon buiten gesneden, zonder plank, maar op je hurken. En de keuken bestaat uit 2 stoven van klei die gestookt worden met houtskool. Maar de maaltijd die veel later werd opgediend bleek verrassend lekker.

Leuke gesprekken gehad over het kruisen met Frisian Holstein koeien ivm produktie van veel liters melk. Ik uitgelegd dat voor kaasmaken ook andere dingen van belang zijn zoals vet en eiwitgehalten van de melk.

Voordat hier ooit begonnen kan worden met kaasmaken zal er nog wel wat water door de Nijl stromen.

’s Avonds zelfs spelletjesavond gedaan met de Amerikanen. Gezellig toch met meerderen te zijn.