9 november

9 november 2018 - Luuka, Oeganda

Gisteravond geen water en vannacht weer geen stroom. Het blijft afzien. Wel gewonnen met de spelletjesavond, kijk dat is dan weer leuk.

Kilometers gereden door de rimboe, het land wordt steeds mooier, om naar de East African Dairy Development te gaan en een praatje te hebben over marketing en Hygiene.

Daarna nog meer kilometers om te kijken naar 2 collection centres voor melk. Aangevoerd in Jerrycans op brommertjes en gefilterd door iets dat lijkt op een schort dat je met de schouderbanden om de melkbus kunt binden en dan die melk erdoor gieten. Dan een volle melkbus boven je macht in de melkkoeler legen. Wat een klus.

Mijn gang naar het Parlement is met name gesprek met ambassadeurs van het een of ander en met donoren voor het een en ander. En of ik maar even als buitenstaander duidelijk wil maken dat de dairy beweging vooruit geholpen moet worden.

Ze zijn nogal ontstemd over de suikerrietplantages. Suikerfabrieken bleken er al eerder te zijn dan de plantages en de melkverwerking blijft daar lelijk bij achter.

Overal zie je posters hangen met: “Geef die boer een koe en help Uganda verder” maar als die boer niet zeker weet of hij geld krijgt voor zijn melk is die hulp van de wal naar het schip.

Enfin ik moet nodig een marketingcursus gaan volgen!

1. Hanneke van Midlum:
    9 november 2018
    Je taak is dus veel meer dan kaasmaken alleen. Het promoten is een vak apart!!!
    Ik geniet van je ervaringen.
  2. Dik:
    9 november 2018
    hallo renee we genieten echt van je verhalen en belevenissen.
    We hopen dat je nog veel plezier beleeft.gr D&A
  3. Henny:
    10 november 2018
    Hoi René, ik zit te genieten van je reisverhalen.
    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Moet een belevenis zijn. Aan de andere kant ook vermoeiend lijkt me omdat alles uit te leggen en op een tempo te moeten doen wat wij allang niet meer kennen. Maar ja het tempo wat wij hier hebben...