10 november

12 november 2018 - Kampala, Oeganda

De strijd met de klamboe is in mijn voordeel beslist. Ik slaap gewoon in het midden van het bed en heb de hoeken van de klamboe vastgezet met sporttape aan het ledikant.

Gisteren was ik vrij en dat vond ik geen fijn vooruitzicht. Hele dag beetje lummelen in je eentje. Maar ik bedacht een geniale oplossing. Ik mocht mee met het Amerikaanse medische team naar Ikamuye. Met z’n allen in de bus een uur lang en de wegen waren tot nu toe 2 baans kleiwegen maar ze hebben ook eenbaans wegen! Prachtige vergezichten onderweg.

De post van waaruit we gingen werken was een schoolgebouw waar die dag geen les was, want het was zaterdag. Er kwam een intekenlokaal, eentje waar je gemeten werd en bloedgeprikt op HIV en Malaria, een zaal met 2 dokters, een drugstore en een zaal waar we brillen gingen uitdelen. Daar ging ik werken. Prachtig joh, eerst vragen of het voor lezen was of ver kijken. Meestal voor het lezen van de bijbel. Er was gelukkig ook een tolk. Dan begon je met een brilletje van 1.25 en vaak was dat al genoeg. Hadden we mega veel dozen van die goedkope brilletjes mee en mochten de mensen er 1 uitzoeken. Stickertje eraf halen anders zit dat er volgend jaar nog op. Die blije gezichten als ze opeens wel iets konden lezen waren onvergetelijk. Mjn collega Al had zelfs nog de puf om na afloop met veel kinderen een kringspelletje te doen. Mij niet gezien, veel te moe.

We deden ook nog een informatie voor meisjes van 13-18 jaar over menstruatie. Die meisjes gaan gewoon 1 week per maand niet naar school en gaan zo de boot missen. Er waren tasjes gemaakt met 2 onderbroeken en genaaide katoenen maandverbanden die je in Nederland voor de oorlog had. Die konden dan worden hergebruikt.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Henny:
    Hahaha geweldig
  2. Dik:
    12 november 2018
    zuster renee geweldig top hoor
  3. Anne:
    12 november 2018
    Goed bezig. Leuk dat je ze blij kan maken met n bril. En van die tieners … maf zeg.