Samurai

25 februari 2019 - Shinjuku, Japan

Donderdag was een rustige dag, beetje het huis schoonmaken voor de  dag van morgen en nog op de fiets 2 caches gezocht en gevonden.
Vrijdag was d dag dat Mieke weer naar huis mocht. Ik had me ook al opgegeven voor een vrijwilligersdag van het Some no Komichi festival. Iets met vlaggen verven en over een rivier hangen.
Anne Wil zou zorgen voor de begeleiding van Mieke naar huis en ik zou tot 3 uur bij het festival  blijven.
Eerst was er bij e afgesproken metro uitgang niemand te bekennen, maar ze bleken een andere uitgang te hebben bedoeld! We waren met 6 vrijwilligers uit verschillende landen en 3 stafmedewerkers voor ons groepje. Wat bleek we hoefden helemaal niets te verven. Het was e bedoeling dat we geverfde banieren (van zijde) over de rivier gingen spannen. Het festival is om te eren hoe er vroeger langs de rivier dit soort verfwerkzaamheden plaatsvond. Dat ophangen was een fluitje van een cent. Daarna werden we in een kimono gehesen en moesten we ieder 10 flyers uitdelen. En daarna waren we vrij tot 3 uur. Met 2 van de jongens die ook vrijwilliger waren zijn we toen door Nakai getrokken in kimono. Eerst naar allerlei workshopachtige winkeltjes waar ze volgens bepaalde prinicpes zijde verven. Boeiende activiteit. Daarna naar een samurai vechtschool waar we hebben zitten kijken hoe die mannen hun zwaardvechttechniek beheersen. Bleek dat we uiteindelijk zelf ook mochten oefenen. Wat een giller. Blijkt nog vet moeilijk!

1. Hanneke van Midlum:
    25 februari 2019
    Je ziet er flitsend uit, Renée.
  2. Anne:
    1 maart 2019
    Gaaf. Ach was makkie toch ? Met je badminton ervaring.