Songfestival

20 mei 2019 - Woud van Białowieża, Polen

Zaterdag hadden wij ons eigen songfestival. Er was een festival van orthodoxe koren in de provincie en toevallig waren er vanavond 4 koren in Bialowieza. Dus wij erheen. Was nog een heel gedoe om de juiste kerk te vinden, maar met behulp van aardige jongeman luktte het ons, al was de kerk wel veel verder dan gedacht. Maar het was de moeite waard. Wat een akoestiek in zo’n kerk. Prachtig.
De volgende morgen moesten we om 6 uur paraat staan en werden we opgehaald door de gids die ons naar het oerbos zou begeleiden. Hij wilde eigenlijk liever om 5 uur verzamelen maar dat hebben we maar afgeketst. Het is ten slotte vakantie voor de deelnemers.
Even dacht ik dat we het oerbos nooit zouden bereiken. Dan vloog er een grauwe klauwier, dan hoorde hij weer de kwartelkoning en toen als klap op de vuurpijl streek er een schreeuwarend neer en daar hebben we een hele fotoreportage van gemaakt. En dan moest het oerbos nog beginnen!
Maar ook daar hadden we veel geluk met de vogels: verschillende soorten spechten, paapje, kleine vliegenvanger, withalsvliegenvanger, geelgors en nog veel meer.
En fantastisch leuke uitleg over de ins en outs van het oerbos. Die man kan het leuk vertellen.
In de middag zijn we op de gehuurde fietsen gereden naar een plek waar voorheen goed te zien was hoe bevers er hebben huis gehouden. Maar de burchten zijn vernield of verlaten, in ieder geval heeft de natuur het heft weer in eigen hand genomen en is er weinig meer van beveractiviteit of schade aan de bomen te zien.
Onze fietsen hebben we daarna gebracht naar de boswachter waar we op maandag mee op pad gaan om wisenten te spotten.