12 november

15 november 2018 - Luuka, Oeganda

Gisteren om 4.30 op en volgens afspraak Esther, de kok gewekt (telefoon) die de poort zou openen en een ontbijt zou regelen. Dat begon al goed. Ze had haar telefoon uitgezet.

Gelukkig wel een kleine opening in de poort opengelaten dus ik kon het terrein wel verlaten. Ontbeten heb ik onderweg met een pak koekjes, zak nootjes en flesje sap.

De reis naar Kampala duurde 4 uur en was ongeveer 120 kilometer. We stonden dus vrij lang en vaak in de file.

Het is wel grappig om te merken dat ik op de heenweg vanuit Vliegveld naar mijn eerste bestemming dacht: wat een armoedige zooi hier, maar dat ik nu dacht: we komen steeds meer in de bewoonde wereld en het ziet er hier een stuk beschaafder uit. Alles went dus blijkbaar.

In Kampala gingen we naar de sjieke wijk, een een hotel was de lancering van een project voor de verbetering van de landbouw in de regio waar Luuka in ligt.

De woordvoerder van de president leidde de meeting en er waren ook 2 ministers gezeten achter een tafel op een verhoging. Ook ik moest zeggen wie ik was en beginnen met Dear honerable, my name is. Na wat inleidingen vroeg de dear honerable ook nog wat mijn mening was over het geheel. Kreeg ik weer een microfoon en moest ik in mijn beste engels zeggen wat ik ervan vond. Pfff.

Ik kreeg een beetje het idee dat ik vroeger, toen ik de boerderij nog had, ook wel had: bij zo’n project waar wel 42 miljoen dollar mee gemoeid is blijft er veel aan de strijkstok hangen en komt er waarschijnlijk niet veel bij de boeren terecht.

We kregen bv. Na afloop een heerlijke lunch en wat dacht je dat zo’n hotelzaal kost.

Tijdens de terugreis bleken de plannen voor het bezoek aan de Bronnen van de Nijl toch weer gewijzigd. Dat gaat nu woensdag gebeuren, gaan we direct langs bij de vertegenwoordiger van de PUM in Uganda en dan door naar Entebbe voor het vliegtuig.

En dan kon ik dinsdag wel een rustdag nemen.

Nou daar heb ik wel genoeg van gehad, dus daar heb ik een stokje voor gestoken. Ik ga nu morgen mee doen met een workshop voor alle werkers van de Cooperatives in de regio.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade