13 november

15 november 2018 - Luuka, Oeganda

Ik ben bang dat de klamboe gaat winnen. Hij blijkt zelfs te sterk voor mijn constructie met sporttape. Nou nog een nachtje dus ik geef het op.

Ik heb het nog in het geheel niet over het weer gehad. Thuis had ik op buienradar gekeken en daar bleek alle dagen 70% kans op regen. Nou tegendeel is waar. Het is prima weer en gelukkig af en toe in de avond of nacht een beste bui. Dat koelt lekker af. Ik ben blij dat ik niet in januari hierheen ben gegaan, wat eerst de bedoeling was. Januari en februari zijn de heetste maanden. Ik heb ook een bruine arm en een witte, van het vele in de auto zitten met je arm buiten boord. Kan ook van het stof komen dat de tegenliggers veroorzaken.

Vandaag dus de workshop. Het was een evaluatief moment over de afgelopen 4 jaar. Er was toen een East African Dairy Development (met Amerikaans geld) aktief die zo’n 30 jonge mensen heeft getraind in kunstmatige inseminatie, hooi winnen en kuilvoer, yoghurt maken en ook een heel sociaal programma. Dat was buitengewoon interessant. DIG’s zijn Dairy Interested Groups, mar dat gaat veel verder dan alleen koeien melken. Er zit ook een hele sociale gedachte achter. Sharing and Caring heet dat oa. De iets ‘rijkere’ boeren geven aan de armere bv 10 kippen. Daarmee kan dan weer een beetje inkomen worden vergaard. Vervolgens geven ze een geit en dan later een koe. Zo wordt een hechtere gemeenschap gecreeerd en worden de schouders er samen onder gezet. Ik vraag me af of ze in het Parlement weten dat dit soort dingen gebeurt. Ik moest me wederom voorstellen en de nodige praatjes houden met dees en gene. Werd ook aangesproken door verschillende jongens die in Oenkerk op de praktijkschool les hebben gehad! Deze PUM missie gaat verder dan alleen Luuka’s Farmers Cooperative. Deze cooperaties zijn met z’n zessen verenigd in een Union en de vooruitgang wil iedereen wel delen. Dus wellicht krijgt dit avontuur nog een staart(je).