Aanvalluh

6 juni 2019 - Wolviston, Verenigd Koninkrijk

Woensdag
Vandaag hadden we een gevarieerd programma. Stuk wandelen oa. Langs de grot waar het lichaam van St. Cuthbert een tijdje is verstopt voor de Vikingen en toen hebben we ons tenue verwisseld want we gingen lopen over het wad naar Holy Island. Dat begon hilarisch want bij de eerste stappen raakte er al eentje zijn sandalen kwijt. Aanvankelijk liepen we door de slik, maar dat had niet gehoeven want we konden ook nog eerst over straat lopen.Daarna volgden we lange staken die de veilige route aangaven. Al met al was dat 5 kilometer. Als klap op de vuurpijl gingen we met de auto naar Seahouses, alwaar we de boot pakten om naar de Farne Islands te gaan. De boottocht was geweldig, best ruige zee dus we klotsten over de golven heen en weer. Het eiland was nog veel specialer. Duizenden meeuwen, alken, zeekoeten, sterns en papegaaiduikers bevolken het eiland en hebben er nu hun broedplek. Dat houdt oa. in dat er Noordse sterns op 50 cm van de omheining zitten te broeden naast een gekleurde steen met de nummer van het nest. Degene die niet broeden vallen de toeschouwers aan. Echt waar, ze pikken in je hoofd. Gelukkig had ik mijn vaders kleppet op.
Het gevecht tussen papegaaiduikers, die met hun buit uit zee komen, en kokmeeuwen die dat dan proberen af te pakken is ook spectaculair.
Nadat we uit eten waren in een pub en huiswaarts reden gingen we een lied zingen, Vader Jacob in canon enzo. Tot 3 x toe zagen we als we weer begonnen met zingen een dier op of naast de weg opduiken. Dat was een hilarische afsluiting van een geslaagde dag.

1. Annemiek:
    6 juni 2019
    Inderdaad spannend, gelukkig klotsten, iplv kotsten jullie over de golven. Had ook zomaar gekund. Mensen aanvallen doen de vogels ook op onze eilanden als ze een nest hebben! En gelijk hebben ze, pottenkijkers die we zijn. Maar leuk om mee te maken!
  2. FriBi:
    6 juni 2019