Church

30 oktober 2018 - Mbale, Oeganda

Effe geen internet in het hotel dus dat is best lastig. s’ Avonds lekker gegeten bij Paul en Robinah. Ze doen heel veel met de kerk. Robinah heeft die souvenirwinkel en de spullen die ze verkoopt worden echt gemaakt door vrouwen uit het dorp. Ze hebben ook gesprekken over positie van de vrouw en dat soort zaken maar dan allemaal vanuit het geloof beredeneert. Ze zijn heel bevlogen en ook erg aardig. Bovendien kan Robinah lekker koken.

Volgende ochtend weer een bakkie gedaan en alweer een Amerikaanse ontmoet die ook al charitatief werk doet. Daar kom je er best veel van tegen.

Het is wel schrijnend om te zien hoe arm de mensen hier zijn en in welke omstandigheden ze leven. Vraag me af of dat ooit zal veranderen en of dat wel nodig is, dat het verandert.

Corruptie is hier ook schrikbarend, volgens Jeroen. Zal er zelf niet veel van merken maar achter de schermen is het te erg.

Vandaag gaan we feta maken. Ik heb stremsel vanuit Nederland meegenomen. Eentje die niet over datum is. Hopelijk scheelt dat.

Wat ze hier op de boerderij ook hebben is een eigen biogasinstallatie. Zelf gemaakt. Ze gooien de mest en pies van de koeien in een put, dan is er ondergronds een soort stenen iglo met een gaspijp op de top en verderop is de put waar hetgeen in komt wat overblijft. Ze koken op biogas en hebben een lamp draaien. Zeer interessant.

1. Dik:
    30 oktober 2018
    mooie en interessante verhalen renee kijk al weer naar de volgende belevenis .
    gr dik&aafke
  2. Hanneke van Midlum:
    1 november 2018
    Wat interessant, dat ze op biogas koken!