Dutch Farm

30 oktober 2018 - Mbale, Oeganda

Gisteravond nog een rondje gelopen door Mbale en gestuit op een groepje kinderen die wel eens door mijn verrekijker wilden kijken. Had er graag een foto van gemaakt maar wilde toch mijn verrekijker wel onder controlle houden!

S Avonds werd ik opgehaald door Robinah en haar man Paul. We gingen eten in een local restaurant, op mijn verzoek. Zij aten nog niets want was nog te vroeg! Ik nam chicken and rice en iets dat leek op polentapannenkoek. De kip bleek op dus dan maar beef. Over de smaak kan ik kort zijn: mwah. Halverwege de maaltijd kwam ook Jeroen langs. Hij is de baas van het project. Het was een drukte van belang in het restaurantje want een boel locals zaten een of andere voetbalwedstrijd op tv te kijken. De maaltijd plus vier drankjes kwam omgerekend op 5 euro!

Maandagochtend naar het winkeltje van Robinah gelopen voor een leuk gesprekje en een kop thee. Dat is in dezelfde straat als mijn hotel. Ze heeft er een bobliotheek achtige boekwinkel en verkoopt thee, koffie en souveniers.

Het slapen was nog een ding. Keihard kussen en ruzie met de klamboe.

Maar op naar Dutch Farm. Als je van de hoofdweg afgaat is er direct geen asfalt meer, dus al hobbelend kwamen we met de pick up truck op het project.

Alles is door Jeroen van de grond af opgebouwd. Huisje, 3 cottages, kaasmakerijtje, koeienstal en meer. Er lopen heel wat mensen rond die allerlei taken hebben.

2 jongens zorgen voor 14 koeien. Die krijgen klein geslagen riet te eten en staan de hele dag binnen.

Pasteuriseren gaat buiten op een hout vuur. We maakten vandaag kaas van een beetje melk, om mij het proces te laten zien. Veel melk gaat direkt in een plastik zakje per liter naar de klant. Melk komt aan in jerrycans, maar dat gaat binnenkort verbeterd worden.

Melk en yoghurt worden ook weer per motorfiets en fiets in Mbale aan de man gebracht.

Er was ook een project voor jonge mensen die onderricht kregen in Agriculture. Heel wonderlijk om te zien hoe verlegen deze mensen zijn. Ze praten heel zacht, kan ze amper verstaan. Het is de bedoeling dat ik woensdagmiddag een praatje houd over dairy production.

Enfin we hebben de hele dag gewerkt om uiteindelijk om 19.00 uur 4 kilootjes kaas onder de pers te hebben. Ze hadden oa. Stremsel dat al over de datum was, dus waarschijnlijk geen stremkracht meer heeft.  Of in ieder geval te weinig.

1. Henny:
    30 oktober 2018
    Jeetje je maakt wel weer wat mee hoor.