Feta

31 oktober 2018 - Mbale, Oeganda

Gisteravond mooi compliment gekregen. Ze (Paul en Robinah en Monica) dachten niet dat ik nooit eerder in Africa was geweest want ik pastte me zo makkelijk aan. Ik at zelfs het local eten zonder te klagen en vond het ook niet zo erg dat ik eens geen warme douche had!

Vanochtend na het ontbijt even door de straten van Mbale gelopen. Het is daar een drukte van belang. Overal zijn kleine winkeltjes en ook op straat zitten mensen hun waren aan te bieden. Ik word vaak gegroet en er worden ook regelmatig taxi ritjes op een Boda (motorfiets) aangeboden. Thanks.

Ook bijzonder om te zien hoe ze hier stenen maken om huizen te bouwen.

Ze vormen blokken van de rode klei en als die droog zijn stapelen ze die op in de vorm van een soort piramide met een opening van boven. Stoken ze van onder een houtvuur en voila de stenen worden gebakken.

Vandaag was het ook grote schoonmaak in Mbale. Ik denk dat alle scholieren zijn opgetrommeld om in hun uniform en met mondkapje voor en handschoenen aan de straten schoon te vegen en de rommeltjes op te ruimen. Had verdomd veel effect, benieuwd hoelang dat stand houdt.

Feta van gisteren was aardig gelukt, vandaag mozarella en verse kaas maken. En een lijst met hygiene regels opgesteld. Was zeer hard nodig. De kaasvormen waren te vies om aan te pakken.

En een praatje gehouden voor het AVSI SKY project. Ook al weer een project van Nederlandse sponsors die jonge mensen in Uganda op weg willen helpen in de agriculture.

Spannend was het maar wel geslaagd.

Vanavond loop ik even naar Hotel Mount Elgon omdat die zondags excursies naar de berg organiseren. Wellicht kan ik me daar bij aansluiten. En zaterdag gaan we wellicht naar een of andere waterval. Want van natuur heb ik nog niet veel gezien. Heb pas 4 nieuwe vogels op mijn lijstje staan!

1. Anne:
    31 oktober 2018
    Klinkt goed allemaal!
  2. Fréderique:
    31 oktober 2018
    Hoi Nitsie,
    Wat ben je toch een bikkeltje, zo flexible, geweldig.
    Ik heb vanochtend ook kaas gemaakt, precies zoals jullie het hebben verteld te doen, nu in een termos in een wollen deken, na 24 u kijken geloof ik, toch?