Dinsdag

19 februari 2019 - Shinjuku, Japan

Dinsdag
Vanochtend had ik bedacht om naar Yanaka te gaan. Een wat oudere wijk in noord-oost Tokyo waar nog gewoon oude laagbouw is. Ik zou eerst met de metro maar bedacht dat ik ook wel op fietse kon en dan direct even langs Imperial Palace East Gardens. Dat was een fijn plan. In deze tuin staan heel veel soorten bijzondere bomen en struiken met naam en toenaam. Opvallend veel japonica soorten! Ondanks dat het gras geel was en de bomen meest bruin was het toch indrukwekkend geheel. Op deze plaats heeft vroeger het Edo kasteel gestaan. Daarna door naar Yanaka cemetry. Maar eerst tijd voor een bakkie. Ik dacht doe maar Starbucks, lekker vertrouwd, maar heb me toch gewaagd in een Japanse coffeecorner. Viel niet tegen.
De begraafplaats was indrukwekkend groot, met fietspaden en zelfs autostraatjes ertussendoor.
Batterij van mijn telefoon was inmiddels leeg dus toen ben ik op mijn GPS teruggefietst. Dat is nog wel even een ding met zoveel straatjes en wegen. Maar ook dat is weer gelukt. Zelfs onderweg nog geluncht in een soort cafetaria. Moest je eerst bij een machine een kaartje kopen en stond er binnen no time een lekkere maaltijd op tafel. Sla, rijst, gebakken stukjes vlees, miso soep en een ei. Maar dat bleek rauw te zijn! Had ik gelukkig net op tijd door.
Als de bloedwaarden van Mieke morgen goed zijn of stabiel ofzo dan mag ze vrijdag naar huis. Dan ga ik een kleine verbouwing organiseren zodat we niet in hetzelfde bed hoeven slapen. Ben doodsbang dat ik dan snachts een dreun verkoop ofzo. Ik verplaats de matras zodat er een matje naast kan en we niet over elkaar heen hoeven duiken om er snachts uit te moeten.

1. Hanneke van Midlum:
    19 februari 2019
    Mooi verhaal, Renée. Heerlijk om weer een nieuw land te ontdekken op je gemak
  2. Fréderique:
    19 februari 2019
    Lieve Zus,
    Schitterend om te lezen, zo ondernemend in zo'n andere omgeving, écht op reis.