Mbale

28 oktober 2018 - Mbale, Oeganda

Vanmorgen na het ontbijt nog even door Entebbe gelopen en daar stuitte ik op een prachtig gezang en gedrum. Ik erop af en dat was in een hal dat een kerkje moest voorstellen en ze waren met z'n drieën aan het oefenen. Ik mocht gerust binnen komen en gaan zitten, maar had niet veel tijd want om 9 uur zou ik worden opgehaald voor een taxirit naar Mbale.

Wat een reis was me dat. Het hele traject was wel geasfalteerd, dus dat viel nog mee. Maar laat niemand ooit meer zeuren over het asfalt in België, want vergeleken bij sommige trajecten in Uganda is dat van België gewoon perfect. Wat opvalt tijdens de rit is de rode aarde, rode huisjes en langs het hele traject waar er maar een dorpje was was de hele hoofdstraat gevuld met "winkeltjes". Mensen die langs de weg vanuit een soort schuurtje achtige container hun waren verkopen. En dat kan van alles zijn: matrassen, bananen, suikerrietstengels, leunstoelen of toegangshekken. Bij kruispunten waar je wat vaart moet verminderen komen ze ook aan bij de auto's langs om hun waren aan te bieden.

In Kampala een stop gemaakt om Ugandese simkaart te kopen en geld te wisselen. Duurde bij elkaar 3 kwartier. En verder hebben we de 260 kilometer in 7,5 uur afgelegd. Nog een fotoshoot bij de Nijl, die hier in de buurt (Jinja) uit het Victoriameer stroomt.

Het Shine On hotel waar ik de eerste week verblijf is vrij simpel. Maar ik heb inmiddels stroom en een koude douche gehad, want er kwam geen warm water! Daarna even door de stad gelopen. oa naar de Central Market. Zo, daar stinkt het naar alle goederen die te koop worden aangeboden. Vis, vlees (inclusief vliegen) bonen bananen, frisdrank noem maar op. Straks ga ik met de vriendin van de dochter van Jeroen, de boer van Dutch Farm uit eten.

1. Anne:
    28 oktober 2018
    Leuk om te lezen. Je beleefd weer van alles. Have fun.
  2. Dik:
    28 oktober 2018
    Mooi verhaal renee heel leuk veel plezier
  3. Hanneke van Midlum:
    29 oktober 2018
    Een totaal andere wereld, Renee. Heel mooi om te lezen; ik reis met je mee