Goudse kaas

20 juni 2023 - Tasjir, Armenië

Vandaag keurig in de witte kaaskleding, die ik van een vorige missie naar Tunesië had gekregen, naar de kaasmakerij. Het personeel, 6 personen heb ik vandaag geteld en nog wat lieden die allerlei hand en spandiensten lijken te doen weet goed waar het mee bezig is. Het ziet er gestroomlijnd uit. Ik begon de dag met een beetje meehelpen met waar ze mee bezig waren, dat werd wat vreemd gevonden maar wel gewaardeerd.

Toen gingen we direct van 400 liter Goudse kaas maken. Alle materiaal en hulpmiddelen zijn voorhanden en wat er niet is wordt aangeschaft. Toen de kaas eenmaal in de strem stond heb ik een video laten zien en een en ander verteld. Men is zeer leergierig en van alles wordt genoteerd. Het proces verliep verder niet helemaal zoals gewenst. De wrongel werd onvoldoende van de wand van de kaastobbe gesneden zodat die stukken onvoldoende waren gerijpt op het moment dat het in de vaten ging. Dat geeft een boel verlies. Maar al met al was ik wel tevreden.

1. Annemiek:
    20 juni 2023
    Mooie en schone omgeving zo te zien. Ik zie allemaal rolletjes rechts op de foto…. Is dat ook kaas?
  2. Anne:
    20 juni 2023
    Je bent n topper.
  3. Froukje de Vries:
    21 juni 2023
    Hoi Renee,
    Leuk om weer mee te kunnen lezen met je avonturen. Succes met het kaas maken en veel plezier!
  4. Jannie Reinders:
    21 juni 2023
    Dag Renée, allemaal nieuwe termen. Heb je er een tolk bij of is Engels de voertaal?
    Ik zie vrolijke gezichten.
    Mooi, om je zo aan het werk te zien.
  5. Petra:
    25 juni 2023
    Ziet er wel profi uit allemaal! :D