Labourday 4 september

4 september 2017 - Winnipeg, Canada

Vandaag is het dus Labourday. Dat heeft zo zijn beperkingen want echt alle winkels zijn dicht en ook veel restaurantjes. Maar het heeft ook voordelen. In the Forks zijn allerlei optreden van First Nation. The Forks is een soort Vondelpark in Amsterdam. Dus wij met de bus erheen. Behalve het park was er ook een groot Market Center, overdekte markthal met lekkere eetwaren etc. Omdat het begon the regenen zijn we eerst naar het Canadian Museum of Human Rights gegaan. Een heel indrukwekkend gebouw, zowel van binnen als van buiten. Binnen werd in 7 verdiepingen op allerlei manieren verslag gedaan van de ontwikkeling van mensnerechten in de loop der jaren. En er werd eerst al stil gestaan bij de vrag wat mensenrechten nou eigenlijk zijn.

Er werd bv gekeken naar de rol van Canada mb tot Joden voor in en na de tweede wereldoorlog. Maar ook naar het feit dat mensen in Nunavut (noord Canada) voor hun meel meer dan 3 keer zoveel moeten betalen dan de mensen in Winnipeg. Dus je begrijpt dat die Inuit moeite hebben om hun hoofd gezond boven water te houden. Een hele interessante en confronterende ochtend.

Tijdens de lekkere lunch alweer aan de praat geraakt met mensen die toevallig bij ons aan tafel zaten. Zo grappig, die beginnen gewoon een gesprekje. Daarna nog nar de Pow Wow voorstelling (muziek en dansen door First Nations). Viel een beetje tegen, dus via de twee rivieren, Red River en Assiniboine River, terug naar huisje gelopen. Zeker wel 15 kilometer deze dag! Dus nu genieten van thee en chocola

1. Tine:
    5 september 2017
    Dus dat doen ze wél samen met hun buren dan, die Labour Day. Maar ze zijn wél zo gezellig als me zegt blijkbaar. Jullie maken het toch maar weer mee!