Nieuwe kansen nieuwe prijzen

25 juni 2023 - Margahovit, Armenië

Een totaal andere situatie waar ik nu verzeild ben geraakt. Gewone familie, geen goud op snee inrichting. Opa en oma wonen ook in hetzelfde huis. Oma bestiert zelfs de huishouding en opa runt de kaasmakerij. Mijn tolk heeft ook jaar in USA gestudeerd dus dat geeft meer mogelijkheden tot gesprek. Ik heb nu uitzicht op de bergen, moet om naar de wc te gaan buitenom en doe mens erger je niet met het kleine broertje des huizes.

De kaasmakerij is ook van heel ander allooi. Vrij achterhaalde apparatuur die ook nog wel wat onderhoud vergt. De kaasmakerij is nog uit de Sovjet periode en heeft na de zelfstandigwording van Armenië een tijd leeg gestaan. Volgens mij is er daarna ook geen onderhoud meer gepleegd.  Ze beschikken niet over Goudse kaasvormen en ook niet over een pers, dus er wordt wat geïmproviseerd. Maar er liggen na deze eerste dag wel 4 kleine kaasjes en 2 grote vierkante kazen, want die vormen hadden ze wel. Kortom ik heb het wel naar mijn zin hier en mijn aanwezigheid wordt ook nog eens gewaardeerd.

1. Petra:
    25 juni 2023
    Even iets heel anders dus! Klinkt leuk! Veel plezier en succes nog!
  2. Mieke:
    25 juni 2023
    Kaas in emmer-vorm? Nouja als ie maar lekker smaakt! Helaas (gelukkig?) ben je tegen de tijd dat ie wordt aangesneden alweer terug in NL!
  3. Jannie Reinders:
    25 juni 2023
    Schitterend landschap. Van kaas maken heb ik geen verstand, roept alleen maar vragen op.
  4. Annemiek:
    25 juni 2023
    Leuk zeg. Die grote vierkante kaas hebben ze bij Clara Maria ook soms.
    Kies er eigenlijk nooit voor.