Varen

23 mei 2019 - Barczewo, Polen

Voor vandaag stond varen op het programma. We kozen 2 Canadese kano's uit en ik ging zelf in een kajak. Er stond een matig briesje en het was redelijk zonnig. Uitgelezen dag voor tochtje over het meer en langs de rivier de Jergznia. Eerst 2,5 uur lopen naar de oever van het meer. Onderweg weer een hop gespot! Andrzej was keurig op tijd om de boten te brengen. Dat soort afspraken gaat in gebroken Duits en Pools via Google translate, die toch af en toe vreemde vertalingen maakt. Ze worden in ieder geval niet altijd begrepen. Maar goed uiteindelijk komen we er meestal wel uit. De roeiteams liepen nogal uiteen in vaardigheid en snelheid, dus het eerste stukje meer duurde en duurde. Totdat een van de snelle deelnemers voorstelde om de trams te wijzigen en dat vond ik een prima plan. Ging aanmerkelijk beter. Het volgende obstakel is altijd het vinden van de riviermonding tussen het hoge riet, maar dat ging deze keer in een keer goed. Ben inmiddels iets handiger met GPS. De langzaam stromende rivier stroomafwaarts afzakken is altijd een feestje. Je hoeft de boot eigenlijk alleen maar beetje te sturen. Veel grote karekieten gehoord, paar gezien en nog andere niet nader te noemen rietvogels natuurlijk. Op het eindpunt stond Andrzej ons al op te wachten. Een iemand wilde wel terug haan lopen om even andere spiergroepen te belasten maar hij legde zich gelukkig bij de meerderheid neer! Iedereen was bekaf, dus geen spelletjesavond deze dag. Wel een beetje verbrande armen en gezicht want zonnebrand vergeten mee te nemen!