Wachten

10 april 2018 - Pachchilapalli, Sri Lanka

Gisteren was er de vraag om halloumi te maken en dan ook maar een beetje yoghurt. Dus een schaal melk afgetapt en cultuur erbij gedaan, bakjes afgevuld en in de net aangekomen incubator gezet. Passte natuurlijk niet allemaal erin maar met deze temperaturen heb je geen warmtebron nodig om yoghurt te maken. Dat bleek vanochtend. Wat over was in de schaal hebben we laten staan en is vandaag prima yoghurt geworden. Halloumi had nogal wat voeten in aarde. Tot laat in de middag mee bezig geweest, blijken ze ook niet te kunnen vacumeren hier, hetgeen toch wel vrij noodzakelijk is met dit product. Terwijl ik nog bezig was werd om mij heen al driftig schoongemaakt na een dag chocomel productie. Niet erg handig, kwa spetteren enzo. Puntje van aandacht.
Ook nog overleg gehad “op directie niveau”,zou Koen zeggen!  Over mijn punten van aandacht en over het hulp krijgen van NGO. Leuke gesprekken, al moet ik veel moeite doen om het Engels te kunnen volgen, kwa uitspraak is niet iedereen goed te verstaan!
Had ook nog eenblaar op mijn voet van het lopen op de slippers blijken er in mijn 2 ehbo sets niet eens meer pleisters te zitten! Gelukkig hebben ze die hier wel.
Het kaasmaken betekent hier ook wel erg veel wachten. In Nederland zijn we gewend om vanaf 7 uur aan de bak en dan is het om 12uur helemaal af. Hier moet het gebeuren om 10 uur nog steeds beginnen. Ik heb al minstens drie boeken gelezen en halve sok gebreid. Het is te warm om buiten vogels te gaan spotten.
De yoghurt werd smiddags voorzien van een grote hoeveelheid suiker, smaakstof en kleurstof om het voor Sri Lankaanse begrippen acceptabel te maken. Geef mij maar gewoon naturel.
Ik werd ook nog op de koffie gevraagd, wat bleek: er waren er twee jarig dus dat werd zingen en foto’s en gebak!!
Toen ik in de middag lekker in het windje wel weer vogels ging spotten zag ik hem toch echt en ook wel twee keer: de Krokodil! Wauw. Op een meter of 7 denk ik, lag hij op een klein zandheuveltje met open bek. Imposant. Meter of 2 incl. Staart. Later zag ik hem nog met oogjes en bekpunt op het wateroppervlakte. Je leert wel goed kijken zeg.

1. Ruud:
    10 april 2018
    Ze hebben wel wat aan je wat kaas- en yogurtmaken betreft. Dat geeft de burger weer moed! Knap dat je t uithoudt in die hitte.... moet er niet aan denken!