Zaterdag

24 juni 2017 - Bulag, Mongolië

Tot 8.45 geslapen, had ik zeker nodig!

Vandaag ontbeten met een soort soep en brood. De soepleek op stukgekookte rijst met stukjes vlees erin. Gisteravond na het eten was het traditionele mongoolse gerechtklaar, dus daar heb ik ook nog van geproefd.

Ze deden in een hele gfeotehogedtukpan allerlei botten met vleesvan schaap. Normaliter zouden wij dat aan de honden geven. Ze deden er schoongewassen aardappels bijen gloeiende stenen uit en open vuur. Waarschijnlijk zaterookalwat vocht indepan er werd geschud en de pan ging n uurje op het vuur. Toen kregen wij een brok, was nog wat taai mAr wel smakelijk. We kregen ookwen hete steen in handen en die ging je dan heen en weer in je handen gooien. Hele vette maarwelwarmehanden.

Het wassen van gezicht enzo maar in de beek gedaan, Gana zagmijn droge benen en haalde de zonnebloemolieom erop te smeren.

Dus daarna op tournee. We zijn met de Jeep de wijde wereld ingetrokken. Adembenemend mooi, wel droog overal. Bij verschillende highlights uitgestapt en uitleg gekregen over de natuur. Gana blijkt een invloedrijke vrouw te zijn. BijallerleiGernederzettingfen heeft ze op een of andeere manierbijgedragenaan de ontwikkeling. Bv een brug bouwen of een hele campus ontwikkelen. Bij 2 gezinnen bleven we iets nuttigen. Traditionele arruul en kaas en zelfgebrouwen drank van yoghurt en melk en wei ofzo. Glasheledere vloeistof en niet eens echt vies. Het was wel een beetje merkwaardig. Het leek wel of de koninklijke familie op bezoek kwam. Alle lekkers werd voor onsneergezet en zelf gingen ze er nauwwlijks van eten.

Kwa natuur heb je hier hee anddere soort brandnetels, veel raven, eksters mussen enook al twee kraanvogels gezien. En bonte kraaien en een soort hop maar dan zonder kuifje. O nee ik zie hemnu weer enhij steekt gewoon eenkuifje op! Ooknog een soort marmotje,heet in het mongools tzorom.

1. Marijke:
    24 juni 2017
    Hai Renée, Heb je al hulp nodig? Ik ben wel beschikbaar hoor!
    Hoeveel alcohol zit er trouwens in die Mongoolse gerechten? Aan je spelling te zien, aardig wat! ;-)
  2. Annemiek:
    24 juni 2017
    Zo, waan je je even de koningin van de plek waar je bent in Mogolië. Ze verwachten nogal wat! Maar dat is terecht, want niemand is zo goed in kaasmaken als Renee! Hopen maar dat je maag al dat "interessante" eten kan verdragen!
    We zijn benieuwd naar alles wat voor ij gaat komen....
    En de foto's natuurlijk.
    Leuk dat er internetverbinding is trouwens.
  3. Mieke:
    25 juni 2017
    Het avontuur is gestart! Gelukkig ben je niet zo kieskeurig met eten mam, als ik dat zo hoor… ik zou er de kriebels van krijgen!